ДОСВІД КРАЩИХ

На мальовничих схилах Дніпра розкинулось славетне козацьке село Мишурин Ріг. Давню історію має село, адже в історії міст і сіл України є згадка, що на цьому місці побували: Богдан Хмельницький, який провів тут нараду реєстрових козаків; Т.Г. Шевченко розпочав свою роботу по Дніпру до Запоріжжя з Мишурин Рогу; Д. І. Яворницького здивували і захопили вміння жінок села розписувати хати і печі. Та не лише славним минулим славиться наше село. Вогнями трудових звершень свого часу сяяв на всю країну – Мишурин Ріг - батьківщина високих врожаїв кукурудзи. На хліборобському небосхилі села, що вікнами хат у Дніпро заглядав, в ті роки яскраво поломеніли дві Золоті Зірки - Зірка Марка Озерного та Зірка Надії Кошик. Марку Остаповичу допомагали і піонери місцевої школи. Пізніше ланка по вирощуванню качанистої переросла в учнівську виробничу бригаду, де проводилась дослідницька робота.

На сучасному етапі дослідницька робота перемістилась на пришкільну навчально - дослідну ділянку школи. Тут учні вирощують овочі, які потім передають до шкільної їдальні.

На традиційному святі Врожаю визначаються і нагороджуються кращі ланки. Досліди допомагають учням засвоїти навчальний матеріал з біології, трудового навчання формують навички практичної роботи . Доглядаючи рослини учні знайомляться з агротехнікою вирощування різноманітних культур.

І як не згадати юного дослідника Мишуринрізької СЗШ Духова Руслана, який виявив особистий інтерес до овочевництва, агрономії та селекції, адже як гідний син української землі, коріння якого глибоко сягають у землеробську далечінь, він почував глибоку повагу до землі, яка, можна сказати, подекуди межує з обожненням. Руслан має ґрунтовні знання, любить експериментувати, має власний город. Овочівництвом займається з 11 років. На своєму городі вирощує 250 овочевих, квіткових, пряних лікарських рослин. У нього 103 сорти помідорів. На ділянці кожному сорту відведено місце, стоять етикетки з назвами, всі рослини доглянуті, підв'язані. Кожного року виводяться нові сорти. Він є членом клубу юних дачників «Урожайна».

За підсумками вікторини знавців - городників за І місце отримав ілюстровану енциклопедію школяра «Світ живої природи», дійсний член «Клубу юних дослідників» газети «Наша дача», закінчив ДВ МАН України сільсько-господарське відділення. За зайняте  ІІ місце в обласному етапі Всеукраїнського конкурсу «Мій рідний край - моя земля» в напрямку , «Продуктивна праця в галузі сільського та лісового господарства» нагороджений грамотою, а також грамотою за ІІ місце в секції сільського господарства в обласних змаганнях юннатів «Знаю, вмію, дію». Під час проведення обласного семінару - практикуму для директорів рай (міськ.) ЕНЦ на базі району залюбки поділився своїм досвідом по вирощуванню овочів та на згадку подарував учасникам семінару насіння різних сортів помідор.

Юннати Мишуринрізької СЗШ біля пам'ятника Марку Озерному в рідному селі

Земля наше багатство, наша щедра годувальниця, коли вона в бережливих руках господаря, тоді праця на засіяній ниві стає творчістю.

Сільська школа - Центр відродження села. Традиційно з малку діти набувають тут практичної підготовки, щоб господарювати на землі. Школа забезпечує не тільки оволодіння учнями теоретичних знань, а й виховує глибокий інтерес до праці.

В 1926 р. В селі Дніпровокам’янка було відкрито початкову школу селянської молоді, в 1933 р. школа стала семерічкою, а з 1964 відкрилися двері нової Двіпровокам’янської середньої школи. І весь цей час педагоги прищеплювали в учнів любов до землі, до нелегкої сільськогосподарської праці, і досягали поставлених результатів адже так як і наші пращури, учні і педагоги кожного року з нетерпінням чекали весну, радісно зустрічали літо, мокли під холодними осінніми дощами, та ховали носи від морозів, але були горді від вирощеного врожаю на своїй пришкільній ділянці. Діти змалку засвоїли і запам'ятали на що змінюється ніч, що після тепла неодмінно настають холоди, а згодом знову настає тепло, зрозуміли, що такий же кругообіг відбувається і у рослин - з насіння виростає рослина, яка дає плід.

Від діда й прадіда на щедрій українській землі повелося дбати про городину й садки. Мабуть саме цей хист успадкували від своїх бабусь та матерів юні дослідники Дніпровокам’янської СЗШ — Білоус Катя, Василенко Ліля, які зараз натхненно працюють на пришкільній ділянці і вирощують великі, смачні, соковиті томати, моркву, буряки, огірки і багато-багато плодів у шкільному садку. Юннати зацікавлено працюють над дослідами: «Вплив підживлення біогуматом на ріст томатів», «Живлення насінників моркви на врожай насіння», «Утворення в рослинні органічної речовини», «Спостереження за міжсортовим схрещенням кукурудзи» та ін.

З 1999 р. випускники даної школи включилися до умов проведення акції «Посади сад», доглядають старий шкільний сад, а також вирішили омолодити його новими саджанцями. І стало традицією: кожний випускник, як дарунок школі, висаджує молоді плодові деревця. В даній місцевості приморозки постійно вражають ранні сорти абрикос, вишень, тому ланкова Заїка Римма та члени її ланки серйозно відносяться до даного негативного явища клімату і вирішили працювати над дослідом: «Вплив снігозатримання на строки цвітіння і плодоношення ранніх кісточкових та «Вибір найоптимальніших строків збору і умов зберігання врожаю - адже не менш важливим є і зберігання в зимових умовах врожаю саду. Як краще зберегти яблука і груші ? Адже вони так необхідні взимку для молодого, ростучого організму.

Головне завданням загальноосвітньої школи - дати учням глибокі знання законів природи і суспільства, виховати прагнення до активної трудової і суспільної діяльності, підготувати до свідомого вибору професії. Ці завдання повинні здійснюватися в процесі всієї навчально - виховної роботи школи, але особливе місце в її рішенні належить дослідницькій роботі на пришкільній ділянці, яка займає перше місце у вихованні школярів до свідомого вибору професії.

Навчально - дослідницька робота на шкільній ділянці є важливим ланцюгом зв’язку вивчення біології з життям. Це добре розуміє Тетяна Володимирівна Прохорова, вчитель біології і завідуюча учнівською пришкільною навчально - 
дослідницькою ділянкою Верховцевської СЗШ №2.

Передусім вона прищеплює учням любов до природи, до землі, доводячи до їх свідомості, що до землі український народ, почував і почуває глибоку повагу, адже здавна землю величають святою і матір'ю, яка годує всіх людей і тварин. Практичну роботу на ділянках вчителька побудувала фронтально або ланками. Кожна ланка з 3-5 чоловік обирає дослід, розробляє схему, методику, учні працюють за трикутником: учень - дослід - висновок. Така організація роботи сприяє розвиткові відповідальності за доручену справу, виховує почуття колективізму, розвиває здібності кожного.

На пришкільній ділянці працюють всі учні школи, з яким натхненням ставляться до дорученої справи, як зацікавлено розповідають про результати проробленої роботи. Так, учні 2- 4 класів доглядають за квітниками, висаджують айстри, чорнобривці, петунії, нарциси, іриси, лілії, тюльпани, конвалії, та інші квіти. Члени ланки 5 класу Крот Тетяна, Майоренко Вікторія відповідально провели дослід «Вплив на ріст і врожай моркви поливу», слідкували за результатами досліду, і як результат - з контрольної ділянки - 20 кг моркви, з дослідної 30 кг. Учні 7-го класу Калініна Тетяна, Тітова Інна, Нагорна Юлія працювали зі столовими буряками, тем «Вплив площі живлення на врожай столових буряків», у щоденнику спостережень вони визначили, що при площі живлення між рослинами 18-20 см коренеплоди більші, рослини міцніші, стандартні: з контрольної ділянки вони зібрали 40 кг столових буряків, з дослідної 50 - кг. Учні 8 класу Денисенко Катя, Бородіна Анжела, спостерігали за томатами – « Вплив біогумату на ріст врожайності томатів» . Результати досліду: з контрольної ділянки - 20 кг томатів, з дослідної - 30 кг. Вчителька завжди підводить підсумки роботи учнів і визначає: їх сумлінне виконання обов'язків, їх добросовісне дотримання інструкцій, техніки вирощування культур, вміння приховувати та порівнювати врожайність культур та проведення фенологічних спостережень.

Щорічно, восени, учні здають вирощений врожай до шкільної столової. Хоча жаркі погодні умови не сприяли якісному врожаю культур, але з ділянок було зібрано 20 кг цибулі, 40 кг буряків, 10 кг картоплі, 10 кг моркви. Результати проробленої роботи оголошені на загальношкільній лінійці. В школі вже стало традиційно проводити масові заходи «Свято врожаю», «Овочевий ярмарок», вечір «Золота осінь».

У приміщенні школи є куточок бережного ставлення до Хліба, де розміщені рубрики: «Звідки прийшов хліб», «Вироби з борошна», «Професії хлібороба», «Хліб очима дітей».

Дослідницька робота зацікавила Субріс Наталію та Дементьеву Юлію, вони вступили до хіміко-біологічного факультету ДВ МАН України, потім до біологічного факультету ДНУ, зараз працюють у школах області.

Така різнопланова, інструктивно-методична робота з еколого-натуралістичного спрямування, адже сьогодні юним громадянам України, доведеться дбати про рідну природу, землю, турбуватися про них у 21 столітті - це першочергове завдання нинішнього покоління. В їх руках подальша доля землі,адже вона на сьогодні є безцінним ресурсом і національним капіталом України.