Меню

Документи

Інформаційна довідка
про участь закладів освіти області в операції “Первоцвіт 2021”


У 2021 році заклади освіти взяли участь у операції “Первоцвіт 2021” в межах номінації “Первоцвіти Дніпропетровщини” обласного природоохоронного конкурсу “Природна скарбниця Придніпров’я”. Метою номінації є: проведення практичних природоохоронних заходів та широкої екологічної пропаганди щодо охорони ранньоквітучих рослин, збереження та відновлення видового різноманіття рослинного світу, духовне збагачення особистості, виховання екологічної свідомості.


За звітними матеріалами, які надані до комунального закладу освіти “Обласний еколого-натуралістичний центр дітей та учнівської молоді” (далі – КЗО “ОЕНЦДУМ”), у операції “Первоцвіт” взяли участь заклади дошкільної, загальної середньої, професійно-технічної та позашкільної освіти з: Дніпровської, Підгородненської, Вільногірської, Кам’янської, Апостолівської, Зеленодольської, Криворізької, Марганецької, Нікопольської, Покровської, Новомосковської, Перещепинської, Павлоградської, Тернівської та Синельниківська міських рад; Новопокровської, Обухівської, Петриківської, Солонянської, Царичанської, Божедарівської, Криничанської, Софіївської, Широківської, Губининської, Томаківської, Магдалинівської, Юр’ївської, Васильківської, Межівської, Петропавлівської, Покровської та Славгородської селищних рад; Китайгородської, Могилівської, Саксаганської, Лозуватської, Нивотрудівської, Новолатівської, Новопільської, Мирівської, Першотравневської, Богданівської, Вербківської, Троїцької, Дубовиківської, Зайцівської, Новоолександрівської та Раївської сільських рад; КЗО “ОЕНЦДУМ” та філії КЗО “ОЕНЦДУМ” “Шафран” (майже 20 000 учасників з майже 200 закладів освіти).


На місцях юні натуралісти та педагогічні працівники протягом березня-травня провели різнопланову роботу:
виставки:
кращих малюнків “Із природою дружи – первоцвіти бережи”, “Збережемо первоцвіти нашого краю”, “Портрети первоцвітів”, “Первоцвіти України”, “Диво весни”, “Не зривай! Збережи! Сфотографуй!”, “Їх потрібно знати та охороняти”, “У квітнику домашньому”, “Хай лісові квіти тішать око” та “Синю квіточку весняну, я не буду рвати, фарби, олівці дістану й буду малювати”;
кращих фотографій “Мої першоцвіти”, “Милуємося красою, бережемо природу”, “Квіти весни”, “Галерея весняних квітів”, “Первоцвіти м. Марганець”, “Первоцвіти – зелені перлини Землі!” та “Первоцвіт у моєму саду”;
дитячої творчості “Залиште квіти весні” та “Не рви красу! Малюй красу!”; художньої літератури “Довкілля моє неповторне” та “Рослини Червоної книги”;


конкурси:
на кращу цифрову листівку “Первоцвіти – посмішка весни”;
на кращий вірш “Зелений паросток майбутнього” та “Первоцвіти в поезії”;
на кращу казку про первоцвіти;
на кращу поробку з вторинних матеріалів “Друге дихання” та “Квітковий сад”;
виготовлення та створення:
аплікацій “Весняний букет”, “Підсніжник”, “Пролісок”, “Мімоза” та “Кульбаби на галявині”;
композицій “Краса шафрану”, “Паперовий букет зробіть – первоцвіти збережіть!” та “Первоцвіти своїми руками”;
ниткографії “Тюльпани”;
плакатів та стіннівок “ЕкоЗахист”, “Бережи первоцвіти”, “Захистимо первоцвіти разом”, “Їх необхідно зберегти!”, “Весна крокує Нікопольщиною” та “Земля – матінка у нас єдина, збережи її людино”;
листівок “Первоцвіти - вісники весни”, “Бережемо перший цвіт!”, “Збережемо первоцвіти Межівщини” та “Бережемо природу”;
лепбуків з цікавою інформацією про лікарські можливості первоцвітів та загадками для молодших школярів “Первоцвіти нашого краю”;
буклетів “Первоцвіти – квіти, що зникають”;
паперової мозаїки “Первоцвіти потребують допомоги”;
фотоальбомів “Первоцвіти на моєму подвір’ї”;
пам’яток “Збережи первоцвіти”;


просвітницьку роботу серед дітей:
усні журнали “Історією первоцвітів”, “Без первоцвітів не буде весни”, “Первоцвіти Апостолівщини” та “Історією первоцвітів”;
виховні години “Хоровод весняних квітів”, “Залиш первоцвіти весні”, “Первоцвіти – окраса планети”, “Світ навколо нас”, “Із природою дружи, первоцвіти бережи” та “Віночок перших весняних квітів”;
години спілкування “Первоцвіти Червоної книги України”, “Первоцвіти нашого краю”, “Скарб природи”, “Первоцвіти просять захисту”, “Рідкісні та реліктові первоцвіти Дніпропетровщини”, “Збережемо весняну красу в ріднім краю”, “У царстві первоцвітів”, “З тривогою і любов’ю про красу”, “Весна крокує Нікопольщиною”, “Провісники весни – ефемероїди”, “Збережімо нащадкам”,
“Чи знаємо ми перші квіти?” та “Життя – первоцвітам!”;
бесіди “Дивосвіт весняних квітів”, “Збережемо первоцвіти нашого краю” та “Первоцвіти – квіти, що зникають”;
виховні заходи “Свято першої квітки”, “Бережемо перший цвіт лісу!”, “Первоцвіти – унікальне творіння природи! Бережіть їх!”, “Первоцвіти ключики весни”, “Первоцвіти України”, “Первоцвіти просять захисту”, “Первоцвіти Червоної книги”, “Юні друзі природи”, “Бережімо природу навколо нас”, “Весняний колорит первоцвітів”, “Збережемо первоцвіти нашого краю”, “Первоцвіти – перші посмішки весни”, “Весняний колорит первоцвітів” та “Торкнись краси природи”;
інформаційні хвилини “Знай, люби, бережи”, “Природа рідна наша втіха, тож хай і вона не знає лиха”, “Збережемо красу для нащадків”, “Квітка – краса моєї душі”, “Першоцвіт – вісник моєї душі” тп “Взаємозв’язки рослинного організму з умовами оточуючого середовища”;
екологічні онлайн години “Первоцвіти – перші посмішки весни”, “Первоцвіти – квіти, що зникають”, “Бережіть первоцвіти”, “Збережемо первоцвіти – перші промінці весни!”;
перегляд соціальних роликів, навчальних мультфільмів, відео-загадок “Збережемо первоцвіти”, “Первоцвіти просять захисту”, “Я – жива”, “Не губіть красу”;


моніторинг знань:
онлайн вікторини “Охорона та збереження рідкісних рослин”, “Дивоцвіт природи”, “Сторінками “Червоної книги”, “Чи знаєш ти ранньоквітучі рослини рідного краю”, “Весняна квітка” та “Відгадай первоцвіт”;
анкетування “Що ти знаєш про першоцвіти?” та “Моє ставлення до проблеми винищення первоцвітів”;


розв’язання екологічних дилем:
уроки-форуми “Що ми знаємо про первоцвіти?”;
екологічні віче “Збережи первоцвіт – врятуй свій світ!”;
конференції “Червона книга України”;
круглі столи “Нас турбують проблеми довкілля”, “Першоцвіти просять захисту”, “Проблема збереження первоцвітів України”;
уроки-квести “Первоцвіти нашого краю”, “Зустрічаємо прихід весни” та “Збережемо первоцвіти”;


екскурсії:
віртуальні “Мандрівка у весну”, “Стежками первоцвітів”, “Подорож екологічними стежками рідного краю”, “Заповідне урочище “Лелія”, “Перлина Дніпропетровщини”, “На Дніпропетровщині оновлюють Червону книгу”, “Красиві місця Дніпропетровщини”, “До Криворізького ботанічного саду”, “Світ рідкісних квітів”, “Заповідники та дендропарки України”, “Вивчення рослин-первоцвітів місцевості Богданівської громади та Придніпров’я”, “Долина нарцисів (Закарпаття, село Колочава)”, “Львів. Ботанічний сад. Весна і літо” та “Національний ботанічний сад ім. М. Гришка”;
навчально-пізнавальні “Первоцвіти рідного села Вербівського”, “Стежинами весняного лісу”, “Оживає все навколо…”, “Весняні зміни в природі”, “Вивчення видового складу первоцвітів Могилівського лісу”, “Вивчаємо первоцвіти Нікопольщини”, “Рослинні угруповання”, “Екологічні групи та життєві форми рослин”, “Де у нашому лузі квітнуть первоцвіти?”, “Те, що потребує дбайливого догляду: квіти, занесені до “Червоної книги” та “Первоцвіти Присамар’я”;
екологічними стежинами “Спадщина”, “Луб’янка” та “Добродійна”;
натуралістичні експедиції “В пошуках первоцвітів” “Ранньоквітучі рослини на карті Васильківського району”, “В гості до первоцвітів”;


екологічні ігри:
інтерактивні настільні ігри (створені і апробовані) “Первоцвіти”, “Квіткове лото”, “Підбери картинку” та “Знайди пару квітці”;
інтелектуальні “Закони та статути України” та “Обчисли і розпізнай первоцвіти”;
рухливо-імітаційні “Я росту”, “Квітка – розквітни” та “Життя проліска”;
сюжетно-рольові та творчі “Діти – квіти”, “Мандруємо Україною” та “Не збирай букет”;


практичну природоохоронну діяльність:
трудові акції “Парад квітів нашого подвір’я”;
операції “Розмножуємо первоцвіти, спостерігаємо”;
створювали мікрозаказники біля домоволодінь;


екологічну пропаганду:
створення та перегляд онлайн презентацій дітьми та батьками “Первоцвіти – перші посмішки весни”, “Про проведення операції “Первоцвіт”, “Перші квіти весни”, “Знайомі незнайомці”, “Не зривай! Не топчи! Не купуй!”;
створення та розміщення у соціальних мережах екопросвітніх відеороликів з агітаційною інформацією для мешканців населених пунктів щодо збереження первоцвітів;
підготовка статей до місцевих газет “Межівський меридіан” “Присамарська нива”, “Берег надій”: “Збережемо первоцвіт Межівщини!”, “Бережімо первоцвіти”;
запуски у соціальних мережах фото вернісажів, де охочі могли розмістити свої фотографії;


агітаційну роботу:
виступи агітбригад за тематиками “Охорона навколишнього середовища” та “Щоб було чисто на планеті, первоцвіти на ній намистинками слід одіти”;
флешмоби “Збережемо первоцвіти – залишимо нащадкам перші весняні квіти”;
челленджі “Не знищуйте те, що подароване природою”;
читання художніх творів українських та зарубіжних авторів, інсценування;


без категорії:
реалізували екологічні та просвітницькі проєкти “Ранньоквітучі чудеса природи”, “Відеофільм “Дивовижний світ природи”, “Первоцвіти нашого краю”, “Екологічні стежки Дніпропетровщини”, “Дослідження популяції рідкісних рослин – первоцвітів на території ландшафтного заказника “Старовишневецький”, “Збережемо первоцвіти”, “Ріст первоцвітів в кімнатних умовах”, “Вирощування первоцвітів в культурі”, “Реінтродукція ранньоквітучих рослин в природне середовище”, “Моніторингові дослідження первоцвітів, проведення екскурсій та експедицій околицями м. Марганець”, “Вивчення ареалів розповсюдження та картографування”, “Складання електронних каталогів ранньоквітучих рослин м. Марганець”, “Вирощування первоцвітів на присадибній ділянці”, “Фенологічні спостереження за рослинами ефемероїдами” та “Первоцвіти Білої кручі”;
розробили рекомендації щодо збереження рідкісних реліктових видів рослин;
провели просвітницьку роботу “Збережемо первоцвіти Межівщини”, “Первоцвіти під охороною” з батьками, сусідами, друзями та просто знайомими;
брали інтерв’ю у односельців “Як вирощувати первоцвіти?”;
брали участь у майстер-класах “Первоцвіти з паперу”, “Перші квіти”, “Зроби свій пролісок – збережи живий!”, “Первоцвіти своїми руками”, “Первоцвіти – мої улюблені квіти” тощо.


Наведемо декілька прикладів проведеної роботи.


Так, учні 7 класу комунального закладу “Богданівська опорна загальноосвітня школа I-III ступенів” Богданівської сільської ради побували на екскурсії в Богданівському лісі, де ростуть первоцвіти. З лісу учні несли первоцвіти, але не зірвані, а сфотографовані, щоб залишилися на довгу пам’ять, щоб показати рідним, друзям, яким не пощастило побувати в лісі. Вчителями біології та географії Богомазовою Л.І. та Мирошниченко С.О. на території школи створено 2 мікрозаказника нарцисів, пшінки весняної та тюльпанів Шренка. Допомогла квітами бабуся  учениці 3 класу Дурсіної Тетяни.


В гуртках комунального закладу “Міський еколого-натуралістичний центр дітей та учнівської молоді Марганецької міської ради Дніпропетровської області” та в усіх школах міста Марганець проведена просвітницька робота. Учні знайомились з первоцвітами, їх загальною біоморфологічною характеристикою, поширенням та умовами місцезростання, розмноженням, визначали природоохоронний статус місцевих первоцвітів. Протягом всього весняного періоду педагогічними працівниками закладів освіти були проведені віртуальні екскурсії по дослідженим ділянкам.


Вихованці гуртків центру провели дослідження місць зростання первоцвітів (з дотриманням санітарних норм). На основі спостережень був вивчений та описаний видовий склад первоцвітів околиць м. Марганець, зафіксовані дати фенологічних фаз, позначені на карті місцезростання первоцвітів і щільність розташування рослин на 1 м2.


Залучення дітей та учнівської молоді до просвітницьких заходів, проведення досліджень та природоохоронної діяльності є важливою складовою виховання у них екологічного світогляду, бережливого ставлення до природи, бажання зробити свій особистий внесок у збереження та відновлення природної спадщини Придніпров’я.


Фотографії за посиланням:
https://drive.google.com/drive/folders/1p3X_XP-jaO1JQKhsSV01PPDPH_1J26QK?usp=sharing


Завідувач відділу біології та екології
комунального закладу освіти
“Обласний еколого-натуралістичний
центр дітей та учнівської молоді”                                                                        Денис ГРИГОР’ЄВ