Меню

Документи

ІНФОРМАЦІЙНА ДОВІДКА
про підсумки проведення обласного конкурсу-захисту

науково-дослідницьких робіт учнів

обласної Природничої школи учнівської молоді

в 2024-2025 навчальному році


Щорічно наприкінці навчального року з метою підтримки і стимулювання інтелектуально обдарованих дітей та молоді, сприяння модернізації змісту науково-дослідної, експериментальної, практичної діяльності учнівської молоді в галузі природничих наук комунальний заклад освіти “Обласний еколого-натуралістичний центр дітей та учнівської молоді” (директор Юрій Педан) (далі – КЗО “ОЕНЦДУМ”) спільно з Дніпровським національним університетом ім. О. Гончара” (далі – ДНУ ім. О.Гончара), Дніпровським державним аграрно-економічним університетом” (далі ДДАЕУ), навчально-науковим інститутом “Український державний хіміко-технологічний університет” (далі ННІ “УДХТУ”) проводять обласний конкурс-захист науково-дослідницьких робіт учнів обласної Природничої школи учнівської молоді (далі - Конкурс).


У квітні-травні 2025 року Конкурс проводився в он-лайн форматі. Усього на розгляд журі Конкурсу було надіслано 64 науково-дослідницькі роботи від здобувачів освіти закладів загальної середньої, професійно–технічної і позашкільної освіти з Лозуватської, Могилівської, Піщанської сільських рад; Обухівської, Межівської, Томаківської, Слобожанської селищних рад; Дніпровської, Криворізької, Марганецької, Павлоградської, Кам’янської, Нікопольської  міських рад, філії КЗО “ОЕНЦДУМ” “Шафран”.


Традиційно Конкурс проводився за секціями: “Хімія”, “Сучасні біотехнології”, “Психологія”, “Біологія“, “Екологія”, “Флористика та зелена архітектура”, “Агрономія, ветеринарія, зоотехнія”.


Майже всі роботи учнів, представлені для участі в Конкурсі, мають практичну частину з проведеними дослідженнями, яка значно підвищує їх рівень. Вихованці працювали на базі навчально-дослідних земельних ділянок закладів позашкільної освіти, приватних фермерських господарств, присадибних ділянок, у лабораторіях закладів вишів. Представлені на Конкурс дослідження були актуальними, зосередженими на проблемах використання відновлюваних джерел енергозбереження, впливу шкідливих речовин на оточуюче середовище, живу природу та здоров’я людини, біодеструкції штучних матеріалів, збереження біорізноманіття. Юні дослідники продемонстрували вміння використовувати як класичні, так і сучасні методи наукових досліджень. У всіх роботах було здійснено детальний аналіз наукових джерел, проведено синтез та узагальнення інформації з питань, що досліджуються. В ході виконання робіт учні використовували метод біоіндикації, математичного моделювання, досліджували об’єкти з використанням технологій дистанційного зондування Землі, проводили моніторингові екологічні дослідження в природних умовах, а також працювали в науково-дослідних лабораторіях. У всіх наукових роботах представлений матеріал був належно ілюстрованим за допомогою рисунків та фотографій, а розділи з результатами досліджень містять графіки, діаграми та таблиці.


Тематика представлених науково-дослідницьких робіт в секції “Екологія” була різноманітною і змістовною. В своїх роботах юні екологи досліджували вплив війни на екосистеми України, комплексне використання відновлюваних джерел енергії, заходи по збереженню рідкісних представників флори і фауни. Найзмістовнішою була визнана науково-дослідницька робота Божкова Кирила, учня 10 класу Слобожанського ліцею Слобожанської селищної ради за темою “Оцінка та порівняння якості питної води з різних джерел водопостачання у Дніпропетровській області” (керівник роботи Черемісіна О.С., керівник гуртка  позашкільного підрозділу Слобожанського ліцею).


На секції “Агрономія, ветеринарія, зоотехнія” членами журі було розглянуто 11 науково-дослідницьких робіт, підготовлених здобувачами освітніх закладів Обухівської, Межівської і Слобожанської селищних рад, комунального закладу позашкільної освіти “Еколого-натуралістичний центр” Павлоградської міської ради, комунального закладу “Дніпровське вище професійне училище будівництва” Дніпровської міської ради. Вихованці працювали на базі навчально-дослідних земельних ділянок закладів освіти, приватних фермерських господарствах, присадибних ділянках, у лабораторіях ДДАЕУ за різноплановими напрямами: овочівництво, бджільництво, кролівництво, ветеринарна медицина та зоотехнія. Журі секції відзначило роботи учнів Володимирівського ліцею Межівської селищної ради Калетнік Маргарити і Кувшинової Ріти за темами “Формування врожайності цибулі ріпчастої залежно від технологічних прийомів” і “Вплив препарату гумат біо на продуктивність гібридів соняшнику”(керівник Янченко Т.В., вчитель біології),  виконані на високому науковому рівні з наданими економічними розрахунками вирощування овочевих і польових культур.


Майже всі роботи в секції “Хімія” несли практичний, експериментальний характер. Практична частина дослідів була виконана не тільки в шкільних лабораторіях, але й на базі міських лабораторних центрів, лабораторій вишів (ДНУ ім. О.Гончара, Медичний університет, ННІ “УДХТУ”). Серед напрямів досліджень чітко простежується екологічна спрямованість (дослідження біодизеля, зелених синтезів наночастинок, технологій водоочищення тощо), що свідчить про актуальність робіт. Журі відзначило роботи учнів Дніпровського наукового хіміко-екологічного ліцею Дніпровської міської ради Дар'ї Павлової за темою “Використання “Зелених” методів для одержання наночастинок срібла косметичного призначення“ та Андрія Марченкова “Гранульні полімери з іммобілізованими N-хлорсульфонамідними групами як альтернативні дезінфектори води”, результати яких можливо застосовування на практиці.


Теми науково-дослідницьких робіт в секції “Психологія” були пов’язані з соціалізацією учнів старшої школи через вплив соціальних мереж на формування особистості підлітків, психологічними особливостяи булінгу серед учнів, особливостями формування локусу контролю у підлітковому середовищі.


Журі відмітило креативність і високий рівень підготовки роботи за темою  “Зв’язок мотивації навчання з прокрастинацією здобувачів освіти вищого професійно-технічного училища” (виконавець Рибін Данило, студент ІІ курсу комунального закладу “Дніпровське вище професійне  училище будівництва” Дніпровської міської ради), (керівники Білополий В.В., завідувач кафедри філософії Навчально-наукового інституту “Придніпровська державна академія будівництва та архітектури”, Гаркуша С.М., викладач-методист з хімії та біології).


На секції “Сучасні біотехнології” здобувачами освіти було представлено 13 науково-дослідницьких робіт від закладів освіти Дніпровської, Кам’янської міських рад, Обухівської селищної ради. Тематика наукових праць охоплює кілька напрямків сучасної біотехнології: екологічна біотехнологія поверхневих вод природними сорбентами (із рослинних відходів); використання природних середовищ для деструкції нафтопродуктів; біоутилізація відходів методом вермикультивування; вплив капсулювання біополімерами передпосівного насіння сільськогосподарських культур на їх продуктивністю.


Майже всі роботи продемонстрували практичну частину дослідження і були підготовлені на кафедрах ННІ “УДХТУ” та інших наукових установах. За своїм змістом, актуальністю наукові роботи в повному обсязі відповідають поставленим завданням та вимогам щодо оформлення учнівських робіт.


Слухачі секції “Флористика та зелена архітектура” в своїх науково-дослідницьких роботах використали знання, які отримали з курсу ландшафтного дизайну та флористики обласної Природничої школи учнівської молоді. На секції було представлено цікаву роботу з використанням елементів символіки писанкарства в дизайні групових посадок рослин на території закладів освіти (виконавець Рогаль Вікторія, учениця Чумаківського ліцею Томаківської селищної ради) (керівник Ігнатченко Н.В., вчитель хімії та біології, заступник директора з навчально - виховної роботи). Тематика даної роботи є актуальною, зокрема під час військових дій на території України, бо використання подібних елементів сприяє ствердженню української ідентичності  та підняттю бойового духу всієї України.


Аналізуючи роботи учасників Конкурсу, журі звертає увагу на певні недоліки, виявлені в роботах, а саме:
недостатність особистого внеску учнів у проведенні досліджень;
наявність орфографічних та друкарських помилок;
замало джерел, з якими працювали здобувачі освіти при підготовці роботи;
висновки не в повному обсязі відображають поставлену мету дослідження;
забагато власних тверджень, які не підкріплені емпірично або авторитетними джерелами.


За підсумками заходу 44 випускника стали переможцями Конкурсу.


КЗО “ОЕНЦДУМ” висловлює щиру подяку всім науковим керівникам і здобувачам освіти за участь в обласному конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт учнів обласної Природничої школи учнівської молоді, які навіть у нелегкий для нашої країни час проявляють бажання працювати і діяти заради покращення сучасного і майбутнього нашої рідної землі - Дніпропетровщини, України.


Всі випускники Школи отримають свідоцтва про позашкільну освіту відповідно до зразка, затвердженого Міністерством освіти і науки України. Переможці та активні учасники Конкурсу будуть нагороджені грамотами КЗО “ОЕНЦДУМ”.


Таблиця


Активність та результативність участі територіальних громад
та закладів освіти у Конкурсі

 


Фотографії за посиланням:
https://drive.google.com/drive/folders/16rnzc3edr1xkRzaq6SohYXtLNQRRLsXk?usp=sharing


Методист з наукової роботи
комунального закладу освіти
“Обласний еколого-натуралістичний
центр дітей та учнівської молоді”                                                        Тетяна КОНДРАТЬЄВА